torsdag 5 januari 2017

Konversationslexikon


Rädd för tystnad i samtal? Här ges förslag på vad du kan säga.


Andetag
Försök ta det lugnt. Ta ett djupt andetag.
Jag känner att jag inte kan andas.
Är det nåt annat du känner just nu?

Bensträckare
Ska vi ta en bensträckare? Finns det nåt kaffe? Den som går sist släcker. Ska vi försöka få in lite frisk luft?  Lite frisk luft har ingen dött av.

Cred
Vad är klockan?
Bara barnet.
Nä, om man skulle gå och knyta sig. Jag tror inte så många kommer.
Du ska ha cred för din insats i alla fall.

Delaktighet
Vi behöver en lokal.
Kan vi inte bara ta det som det kommer?
Vi måste ju ha nån slags struktur på det här. I vilken ände ska vi börja?
Vi börjar från början och tar oss framåt. Det är viktigt att alla känner sig delaktiga.
Men det går ju inte om bara du ska bestämma. Vi har försökt införa ett arbetsschema men det funkar inte.

Det
Nu skulle man haft en kamera.
Jag blir ändå så dålig på kort.
En del människor blir så bra på kort.
Hon har DET.
Stirra dig inte blind på det.
En del människor får verkligen allt.

Ensamt på toppen
Det blir svårt att toppa. Det är ensamt på toppen. Det kostar att ligga på topp.

Fika
Ska vi börja med att ta en fika?
Jag försöker hålla igen lite.
Men en slät kopp kan du väl ta.
Min mage tål inte kaffe, jag vet inte vad som har hänt.

Fimpa
Jag tror det sitter i huvudet. Vill man så går det.
Att fimpa i grupp går så mycket lättare än om man gör det själv.

Gemensamt ansvar
Det krävs att någon säger till på ett tidigt stadium. Det här är ett gemensamt ansvar.
Det ordnar sig ska du se.

Givande och tagande
Man kan inte vända ut och in på sig själv för vem som helst.
Men jag är din fru!
Det är ett givande och tagande.

Huvudsaken
Jag är en bra lyssnare. Man måste kunna prata om känslor. Lätta ditt hjärta. Huvudsaken är att vi har varandra. Det är vad vänner är till för. Du får ringa precis när du vill. Min dörr är alltid öppen för dig.

Insidan
Skönhet kommer inifrån. Det är insidan som räknas. Det är tanken som räknas. Man står sig själv närmast.

Jobbet
Dags att kavla upp skjortärmarna. Och spotta i nävarna. Lite arbete har ingen dött av. Jag är en doer, jag är inte rädd för att ta i.
Du är gift med jobbet.

Köra på
Så var man här igen då. Är det nån som saknar nån nu? Ja, då var gänget samlat. Kul att se att så många kunde komma. Jag tänkte att vi kör på till att börja med.

Ligga lågt
Det är bäst att ligga lågt.
Ja, man vill inte vara den som bråkar.
Bra att vi är två om det.
Ja, det är skönt att inte vara ensam om att snurra till det.

Lurviga
Så du är ute och går.
Ja, man måste ju röra på benen lite.
På fredag ska jag svänga mina lurviga.
Jag hoppas du får napp då.

Läkarundersökning
Men såna där läkarundersökningar är ju så obehagliga.
Låt det ta lite tid.
Ja, jag vill inte veta svaret.
Men jag vet en som inte ville gå till läkaren och sen var det för sent.
Tidningarna blåser upp allt det där.
Ja, man vet inte vad man ska tro.
Kvällstidningarna är värst.

Match
Det är väl ingen match? Man kan inte tända till på en träningsmatch.

Nyansering
Roligare än så här kan man inte ha med kläderna på.
Nu får du lov att vara lite nyanserad.

Omväg
Men inte behöver du väl göra det?
Jag ska ändå åt det hållet.
Men blir det ingen omväg då?
Det är värt en omväg.

Personligt
Alltså måste alla lärare få en blomma?
Kan man inte köpa något mer personligt?

Rötägg
Jag tror inte på kollektiv bestraffning. Det finns ju rötägg överallt.
Men han har ett gott hjärta innerst inne. Ingen är väl ofelbar. Vi ser mellan fingrarna. Det här blundar vi för. Man måste få en andra chans.

Rom
Rom byggdes inte på en dag. Det kan ta tid att bygga upp förtroendet igen. Man får skynda långsamt.

Sommartid
Den där kjolen är i kortaste laget. Ett par bara ben gör ingen sommar. Dygnet har ju bara tjugofyra timmar. Det är svårt att ställa om till sommartid. Sommartid lever folk verkligen upp. Egentligen är klockan sex nu. Man blir gladare om våren. Solen tar ju mer på våren. Det är skönt att det börjar bli ljusare. Känns som att tiden bara springer iväg. Nu är det som finast ute.

Skratt
Men samtidigt kan man inte låta bli att skratta åt det.
Ett gott skratt förlänger käften.

Söt
Nu skulle det sitta fint med något sött.
Men du som är så söt behöver väl inget socker.
Jag känner mig inte söt.

Torsdagsmys
Kan vi inte bara vara hemma ikväll?
Vi kan ha torsdagsmys.
Jag svänger ihop nåt enkelt.
Vi kanske har nåt i frysen.

Trallvänligt
Jag kan göra ett sånghäfte.
Jag tycker att det är jobbigt när man ska sjunga allsång så fort man börjat prata om nåt intressant med bordsgrannen.
Du kan väl ta ton. Ta nåt trallvänligt. Är det ingen som kan andrastämman?

Utnyttjad
Nä, du stör inte.
Bara klampa in sådär?
Du behöver inte ta av dig skorna.
Är du alltid sådär vänlig? Är man snäll så blir man bara utnyttjad. Du är så snäll så att du är dum.

Västfronten
Jag har bara druckit två öl. Hur mycket har du fått innanför västen?
På västfronten intet nytt. Intet nytt under solen.

Ägande
Man kan inte äga varandra.
Men jag vill vara en del av dig.

Äta kola
Jag tycker det är som att äta kola med papper på. Svårt att komma loss.

Ös medvetslös
Ska vi göra stan osäker? Sällan att du druckit ett PAR öl. Fullt ös medvetslös. Idag mår man som man förtjänar. Tjuvtjockt. Det märks att man inte är tjugo längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar