För ett par veckor sedan nåddes jag
av ett tragiskt dödsbud. Jag satt försjunken i The Corner av David Simon och Ed Burns, en reportagebok i
tegelstensformat om Baltimores slum. Hela tiden oroades jag över hur det skulle
gå för den 16-åriga huvudpersonen DeAndre McCullough; allt som oftast var han
ute på gatorna och sålde knark, men ibland släpade han sig till skolan. Och nu
befann han sig verkligen i klassrummet och hade till och med anmält sig för att
läsa upp Martin Luther Kings mest berömda tal. Jag satt på helspänn, på något
sätt var det lättare att läsa om när DeAndre svek sin 13-åriga flickvän eller
var på vippen att få en kula i huvudet. Men nu: ”He
coughs once and offers a quick, furtive smile. Then he begins. ‘I have a dream…’.” Framför mig ser
jag inte DeAndre, utan Namond från teveserien The Wire. Troligtvis hade Simon DeAndre i bakhuvudet när han
skapade karaktärern Namond. För Namond gick det bra, han höll sitt tal, han
gjorde framsteg, till slut adopterades han av en före detta polis som deltog i
undervisningen av de särskilt stökiga eleverna. Namond var en av de få lyckliga
historierna i The Wire, det var
alldeles för få sådana kunde man tycka.
Where do you see yourself in ten years? Dead?
(Namond, killen i hästsvans)
(Namond, killen i hästsvans)
Men DeAndre var inte Namond. Det blir
plågsamt tydligt när jag lyfter blicken från sidorna och scannar
skärmen framför mig. David Simon har delat en länk, en dödsruna: DeAndre
McCollough 1977-2012. Simon hade tydligen, ända sedan han skrev The Corner i mitten av nittiotalet, haft
sporadisk kontakt med DeAndre. Fixat mindre filmroller, exempelvis i
halvdokumentären som byggde på The Corner,
försökt hjälpa honom att komma bort från Baltimore. Men DeAndre hade återvänt,
och nu var han död i en överdos. Det gör ont att läsa dödsrunan,
särskilt den sista raden. ”Everything after, even the very book that we wrote
about his world, today seems like useless and unimportant commentary.”
Jag vill protestera. Säga nej, det du
har gjort, Simon, är ett livsverk. Du har under två decennier vigt ditt liv åt
att skildra fattigdomen, misären, droghandeln och polisarbetet i Baltimore. Du
har skrivit två av de bästa reportageböcker jag någonsin läst, du har gjort
miniserier som bygger på böckerna, du har gjort en fantastisk teveserie som är
frukten av att ha tillbringat nittiotalet på Baltimores gator. Ändå känns det
futtigt att skriva det. När jag läser kommentarerna till dödsrunan kommer jag
plågsamt nära; visst, de flesta har ”bara” sett The Wire, men andra kände DeAndre och riktar sig direkt till
DeAndres mor. Jag filar en stund på en kommentar, men jag hittar inte orden.
Och framför allt, Simon har på något sätt rätt; en människa som han har brytt
sig om har dött i förtid, varken reportage eller konst kunde rå på det.
Det är inte konstigt att Simons
samhällssyn är mörk efter de erfarenheter han har bakom sig. Även om The Wire fick många lovord fanns det
recensenter som tyckte att serien var alltför cynisk. Trots att många av
poliserna i serien jobbar 100-timmarsveckor för att nysta upp droghärvor, trots
att det finns folk i slummen som kämpar för att ta sig ur missbruk eller
droghandel, är resultatet nästan alltid otillfredsställande. Några misstänkta
döms, men sällan de som håller i trådarna. En knarkhandlare bestämmer sig för
att lämnat spelet, en stunds lättnad, sedan en kula i huvudet. Själv har Simon
sagt att han ville göra en serie som skildrade hur institutioner
(rättsväsendet, politiken, droghandeln) griper in i människors liv.
Institutionerna som går att likna vid antikens gudar, de som bestämde
människors öden. På samma sätt som Oidipus inte kunde betvinga sitt öde
förlorar alltid den enskilda människan i kampen mot institutionerna. Simons
samhällssyn får därför konsekvenser för berättandet, han säger: ”These moments
of epic characterization are inherently false. They’re all
rooted in, like, old Westerns or something. Guy rides into town, cleans up the
town, rides out of town. There’s no cleaning it up anymore. There’s no riding
in, there’s no riding out. The town is what it is.”
Att dra en gräns mellan djuplodande
journalistik och en realistisk teveserie är inte lätt. Men jag menar ändå att
det finns en, om än subtil, skillnad mellan The
Wires budskap och reportageböckernas. I jämförelse med andra teveserier är The Wire mångbottnad, men
reportageböckerna Homicide och The Corner går ett steg längre i komplexitet.
Så måste det vara. Dramaturgin är av nödvändighet tydligare i en serie, det
måste finnas en antydan till svar för att man ska orka titta. Därför tror jag
att Simon renodlade i teveserien, kanske vis av lärdomarna från arbetet med de
halvdokumentära miniserier som bygger på reportageböckerna. Jag
har inte sett dem, men någon som gjort det menar att ”the six-part HBO version
of The Corner is nearly unwatchable –
however true to life – the extended depiction of chrinking crack whores and
broken down junkies 10 cents short of the price of a ’loosie’ is too much to
take.”
I The
Wire är livet också hårt, men det råder inte fullkomlig anarki. Simon fick
bestämma sig för att det just skulle vara institutionerna som alltid satte
käppar i hjulet för människorna. Droghandeln blir en spegling av politiken med
samma hierarkier, samma korruption. Knarkkungarna Barksdale och Stringer är respektingivande och för sig med elegans. I
verkligheten, utifrån det jag kan utläsa av The
Corner, finns inte samma mått av disciplin. I och med att kokainhandeln bredde
ut sig på åttiotalet bröts de gamla nätverken upp, de tydliga reglerna,
koderna, suddades ut. Vem som helst kunde ställa sig i ett gathörn och börja
deala när kunderna blev fler. Om barnen som växte upp i slummen tidigare varit
faderslösa blev nu också modern frånvarande när hon försvann i en kokaindimma.
Politikerna och polisen förklarade under Reaganeran krig mot knarket, men Simon
menar att det snarare var en krigsförklaring mot människorna som knarkade och i
vidare mening mot hela USA:s underklass.
The Corner (1997) och Homicide (1991) |
Många skribenter verkar ha tagit
fasta på Simons beskrivning av The Wire,
samhällsinstitutionernas obeveklighet, den enskilda människans ofrihet.
Konflikterna skapas när någon försöker bryta mönstret, ta sig ut, eller spela
två spel samtidigt. I en analys dras spelmetaforen långt. Skribenten opponerar
sig mot påståendet att The Wire är en
i raden av serier som närmar sig den episka romanen, "The Dickensian aspect", som Simon själv betitlar ett avsnitt i den
sista säsongen. I stället menar skribenten att serien kan liknas vid ett
dataspel där karaktärerna bara har ett visst manöverutrymme. Frånvaron
av karaktärsutveckling och inre monolog gör det komplicerat att jämföra den med
en episk roman. Han har en poäng, men samtidigt stämmer det inte att alla romaner
jobbar med inre monolog, och att säga att karaktärerna inte alls förändras är
också det att göra det för enkelt. Kanske är det episka reportaget, det som
Simon själv skrivit, den bästa liknelsen. Fokus ligger inte på karaktärernas
privatliv, utan på deras arbete, och arbetet, institutionerna förändras inte.
Men ändå, serien handlar mer om människorna som påverkas av institutionerna än
om institutionerna själva.
Knarkhandel är inte den noblaste av
sysselsättningar, men just genom att karaktärerna inte skildras svart eller
vitt, känner jag lika mycket sympati för dem som måste betraktas som
brottslingar som för dem som står på andra sidan lagen. Många av skådespelarna
är själva uppvuxna i Baltimore, de talar sitt eget språk, ”do you fill me?” Jag
tänker på Snoop (Felicia Pearson), som Stephen King kallar ”perhaps the most
terrifying female villain to ever appear in a television series.” Några år innan serien gjordes hade
hon skjutit en jämnårig, sedan suttit i ungdomsfängelse, försökt komma på rätt
köl genom skådespelandet, sedan åter fastnat i kriminalitet. Jag tänker på Kima
Greggs (Sonja Sohn), den kompetenta och lojala polisen, som i en intervju
berättar att det först var svårt att spela polis då hon kom från den andra
sidan; i tonåren hjälpte hon sin bror att sälja knark, missbruk präglade hennes
uppväxt. Under hela serien var jag också fast övertygad om att knarkbossen Stringer Bell (Idris Elba) var från Baltimore; när jag sedan förstod att han var en
erkänd brittisk skådespelare satte jag andan i halsen. Komiskt är att den
geniala skitstöveln till polis, Jimmy McNulty (Dominic West), är britt ut i
fingerspetsarna, då han i ett avsnitt gör en urusel imitation av engelska. Utan
förkunskap köpte jag att alla skådespelare var infödda baltimorebor.
På så sätt skilde sig The Wire från exempelvis britten Louis Therouxs dokumentär om grannstaden, ”Law and disorder in Philadelphia”. Theroux är fantastisk, men hans perspektiv är den nyfikna turistens, han blir uppriktigt förvånad, "Really?", när corner kidsen förklarar att de aldrig tjallar, ”no snitching, bitch”. Då känner jag mig luttrad, som en invigd; Theroux, du har missat den första regeln, kan du inte koden på gatan?
Kanske ska jag ändå skriva några
rader till DeAndre och David Simon; kanske travestera det som någon ristat in
på bänklocket när jag gick i nian, ”Tupac (DeAndre) is dead, but still alive in
my mind”. Inte som en billig hiphop-wannabe, utan för att jag uppriktigt menar
det.
http://www.youtube.com/watch?v=N8lyda_ZkLQ
En solig dag i Baltimore.
The king stays the king. How to play chess.
The Wire (2002-2008)
Och ja, säsongstitlarna är mina egna. Ungefär lika usla som I narkotikans spår som The Wire först fick finna sig i att heta i svensk television.
- Säsong 1: Den brandgula soffan. Om klanen Barksdale. 5
- Säsong 2: Påtänd anka. Om östeuropeiska hamnarbetare. 3
- Säsong 3: Vem fan jagade jag? Om politik och byråkrati. 5
- Säsong 4: Corner boys. Om skolan. 4+
- Säsong 5: Det vita bandet. Om nyhetsjournalistik. 2
Bästa rollprestationer
- Stringer Bell (Idris Elba). Avon Barksdales sidekick.
- Jimmy McNulty (Dominic West). Genial, skitstövel till polis.
- Kima Greggs (Sonja Sohn). Stabil polis med rättspatos.
- D'Angelo Barksdale ( Larry Gilliard Jr). Knarkhandlare med samvete.
- Omar Little (Michael K. Williams). Robin Hood rånar knarklangare.
- Cedric Daniels (Lance Reddick). Elegant och sträng polisofficer.
- Felicia "Snoop" Pearson. Skräckinjagande drogindrivare.
- Roland Pryzbylewski (Jim True-Frost). Polis som omskolar sig.
- Namond Brice (Julito McCullum). Charmig problemelev. Corner boy.
- Lester Freamon (Clark Peters). Sherlock med miniatyrmöbler.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar