1997 är året då jag börjar gymnasiet.
Det är nu allt ska börja – tänker jag. Äntligen ska jag får vänner som är
intresserade av samma saker som jag, vänner som är allmänbildade och som inte
föraktar studier. Förväntningarna infrias, och infrias inte. Katedralskolan har
anor, här har undervisning skett sedan tidigt artonhundratal, på det som då
hette Uppsalas Högre Allmänna Läroverk. Skolan är byggd i nyklassisk stil, det
första som möter en när man kommer in genom de tunga portarna är en byst av
Strindberg, när man går upp för trapporna mot den aulan kan man beskåda
väggmålningar med motiv från antiken. Åtminstone är det så jag minns det, jag
förmår inte att plocka fram dagböckerna från Ordning & Reda och läsa
hur jag faktiskt beskrev det då, när jag gick där. I stället låter jag Karolina
Ramqvist göra jobbet, återkallar mina bilder genom hennes beskrivningar,
visserligen av en annan skola, men ändå inte: ”Träportarna som leder in i
skolan är tunga med gnisslande gånggärn och när man kommer innanför dem leder
nya trappor till nya, nästan lika tunga dörrar och stora skumma trapphallar.
Bakom halvfranska pardörrar ligger korridorer med cementmosaikgolv och
gustavianskt blekgrå träbänkar längs väggarna. Det är överraskande lite ljus
därinne.”
På Katte går de vars föräldrar jobbar
på radion, är psykologer och läkare. De som inte har turen att bo i
upptagningsområdet, i Luthagen, måste söka till specialinriktningar, till
elitklasser, för att få gå där. Jag börjar i Classe Francaise. Jag är duktig i
franska, men knappast någon stjärna förstår jag när jag hör en
klasskompis obehindrat berätta om sin sommar i Nice på det främmande språket.
En annan tjej säger att hon pratar bäst franska när hon är full, vilket både
imponerar på mig och gör mig skrämd, då jag nästan aldrig druckit alkohol och
än mindre varit berusad i sällskap med fransmän. En tredje tjej hoppar av redan
efter ett par veckor eftersom hon ska till Paris för en modellkarriär. Fast
henne ser de andra ändå ner på, skolan är viktig för dem, liksom för mig; och
talar verkligen den här tjejen som kom in som reserv sanning om Paris? Hon är
den första som slutar, efteråt blir vi fler. Men om jag önskade mig
allmänbildade klasskompisar har jag verkligen fått det. Till råga på allt är de
världsvana, de är lagom diskret sminkade och klär sig genomgående i beiga
stretchjeans från Filippa K och tunna linnen i ljusa färger. De läser tidningar
som Bibel och Pop och de allra mest alternativa nämner för mig okända
företeelser som ICQ och South Park.
Saga börjar gymnasiet några år
tidigare än jag, 1991. Hon går också på ett tidigare läroverk, fast på Söder.
Ännu mer eftertraktat än Katte i Uppsala; Saga bor alldeles i närheten, medan andra desperat har folkbokfört sig hos släktingar i Södermalm för att få gå
där; ”de har sett framför sig hur det är här deras liv börjar, och hur de
kommer att stå här på trappan med en cigarett i handen och en diktsamling av
säg, Mare Kandre eller Artur Rimbaud i fickan och med sin närvaro lägga grunden
till något som kommer att bli underbart”. Saga slår sig i slang med andra äkta
söderkisar (som de med citattecken kallar sig), med Pauline som uttalar sitt
namn Polinn, med Harald som precis som Saga är ett år yngre än de andra och
som lyssnar på band från Manchester vars främsta kännetecken är att medlemmarna
knarkar och tittar ner på sina fötter. Under de första veckorna ger rasterna en
känsla av mingel, det slår Saga att det är ungefär samma stämning som vid
hennes mammas vernissage, bara med skillnaden att gästernas ålder är något
lägre. Mamman ja, hon har börjat etablera sig som konstnär, hon ställer ut jättelika
vaginor på fina gallerier, och är feminist från Grupp 8-generationen. När borgarna
vinner valet och Ny Demokrati kommer in i riksdagen samma år är det som att
världen gått under, och mamman är upprörd över att Saga inte engagerar sig. I
stället, när den första glansen börjar falna, när gymnasiet bara blir något som
man måste ta sig igenom, börjar hon följa med Pauline på caféer och spana på
festfixaren Victor Schantz, något som Saga först tänker rimmar illa med deras
självbilder, där beroendet av en man inte ingår och där Kvinnorummet är bibeln.
För mig solkades också bilden av
gymnasiet som en väg mot frihet och intellektuellt paradis snabbt; redan
första veckan stod det klart att jag inte tillhörde de hippa, de världsvana,
och med största sannolikhet inte skulle upptas i deras krets. Lektionerna i
samhällskunskap var kanske ett undantag, där deltog jag jämbördigt i avancerade
politiska diskussioner som företrädare för vänstern. Det pirrade till när den
tjej som jag utsett som allra mest intellektuell och stilfull, lierade sig med
mig mot en annan i och för sig välklädd och accepterad tjej, men som inte alls
hade koll på kristdemokraternas ställningstagande i familjepolitiken. Annars
började det mer och mer kännas som ett nedstigande i helvetet, som att
dagarna förutom MVG-kampen, mest kännetecknades av försök att skaka av sig
tjejen som stod lägst i rang, hon som skrattade alldeles för gällt, luktade
illa och verkade ha en släng av dyskalkyli. Hur jag hatade henne efter ett
studiebesök i Riksdagen, då när hon satt mitt emot mig på Sandy’s och inte
vågade vända sig till någon annan mig. Hur jag inte kunde sluta stirra på den
gröna såsen som klibbat ihop sig med finnen ovanför hennes läpp. Som snor.
Saga och Paulines strategi för att
stå ut med gymnasiet blir att visserligen delta i undervisningen men lägga
fokus någon annanstans, utforska en annan värld. En värld där Victor Schantz är
huvudpersonen. Han som först är Paulines upptäckt får gradvis allt större
betydelse för Saga, hon drömmer om honom, går till samma caféer och klubbar som
han, men har fortfarande aldrig hört hans röst. Han blir en besatthet långt
innan han vet vem Saga är: ”Förälska sig. Se
tomber amoureux. Det är det som händer. Jag ser Victor Shantz framför mig
och faller.” Medan hon väntar på den vackra festfixaren intresserar hon sig också
lite förstrött för andra, reklam- och mediefolk, och Saga ser den där
poeten med de stora blonderade håret i rastaflätor, hon som klasskompisen
Harald säger har skrivit Illusio.
Saga känner inte till boken, men låtsas som att hon gör det, och skyndar sig
när hon kommer hem att slå upp illusio i ett latinlexikon; det betyder ironi.
Hon lyckas komma in på Arkitekthögskolans höstfest, bland de intitierade bara
Arkitekt, och Saga lär sig knep för att dra sig undan sina kompisar, hur hon
omärkligt kan glida ifrån dem, glida förbi andra, liksom förföra genom att
låtsas bli förförd. Och till slut verkar allt gå så lätt, hon glider på samma
sätt förbi Victor Schantz, och han ser henne, eller åtminstone hånglar upp henne, tar hem henne, och det verkar som
att det är de två nu. Det verkar så först.
Den där ångestfyllt ängsliga
besattheten av att vara ”rätt”. Vare sig man lyckas eller inte är det
otrevligt. Jag undrar om det synsättet har skadat mig, om det över huvud taget
är lämpligt att redovisa sådana tankar, att till exempel tänka att det hade
sett bättre ut om jag hade haft 300 i stället för 100 vänner på facebook. En kompis
till mig blev inte för så länge sedan direkt olustig när jag bad henne läsa mininovellen
”Boring Friends” av den amerikanska författaren Lydia Davis:
”We know only four
boring people. The rest of our friends we find very interesting.
However, most of the friends we find interesting find us boring. The few who
are somewhere in the middle, with whom there is reciprocal interest, we
distrust: at any moment, they may become too interesting for us, or we too
interesting for them.”
Det
jag tänker är att det ändå är ett visst mått av ärlighet i att erkänna att man
tänker sådant, att det var det som gjorde mig så frustrerad i Classe Francaise,
alla dessa upplysta och intelligenta människor, som i verkligheten inte alls
var toleranta. Sedan är det en annan sak att inte heller jag var det.
Men
varför känner jag då
denna nostalgi. När Saga i början av vårterminen i trean får ett arv efter sin franska
pappa Yves, en man som lämnade eller lämnades av Sagas mamma redan innan Saga
fötts, hoppar Saga av gymnasiet och drar till Paris. Arvet från den bortgångna
fadern, som visserligen inte är stort, är en chans att komma bort från
gymnasiefängelset, en chans att se världen, få skriva, få leva.
Jag hoppade också av gymnasiet för
att få leva, för att allt jag visste var betyg, och att jag nu förstod att jag
inte kunde gå kvar om jag ville tillägna mig det som de andra i Classe
Francaise redan besatt. Sedan hoppade jag på igen, fast nu var det en mindre
anrik skola. Under mellantiden hade något hänt, jag stack visserligen inte till
Paris utan var någon form av oavlönad ombudsperson på Ung Vänster, och satt
mest instängd på deras bokcafé och skrev ut etiketter och bläddrade i Häften
för kritiska studier. Det var ödsligt, och när jag ibland mötte folk var
det serbiska rättshaverister som skrek att NATO var fascister, eller skröpliga
åttioåringar som drömde sig tillbaka till någon kommunistisk ungdomskonferens i Moskva
på femtiotalet. Sedan fanns det ljusglimtar; att åka på kongress i Västra
Frölunda, att långt in på natten lyssna på debatter
utifrån att-satser, hänga med Emelie som översatte hela Ebba Gröns Die Mauer till tyska, att åka in till Göteborg och demonstrera och lyssna på Lars
Winnerbäck, innan han fyllde arenor. Att bygga upp Ung Vänster Uppsalas
interntidning Lågan, att få skriva helt fritt om nästan vad jag ville
(rasbiologi och genetik, propagandaaffischer från tjugotalets Sovjet, kåserier
om roliga tidskrifter). Att ordna möten där vi diskuterade Fittstim, den feministiska antologi där bland annat Karolina
Ramqvist skrev den där texten om sin feministiska mamma och publicerade Ulf
Lundells hatbrev ”Har du alldeles kissat på dig (...) saknas pojkvän?”.
När jag nu lägger texten i Fittstim bredvis Alltings början är det som att författaren Karolina Ramqvist och
romankaraktären Saga glider in i varandra. Alltings
början känns på samma gång som en roman och som en självbiografi, bara en
sådan sak som att bokens omslag är ett foto av en ung Karolina Ramqvist. Det
finns en scen i boken när Victor Schantz är hemma hos Saga, det är ganska sent
i historien, det är 1995 eller 96, och Saga är knappt tjugo men redan etablerad krönikör som får just hatbrev, där det står sådant som
”Rabiatfeminist, får du ingen kuk?”. Och i denna scen ligger ett hatbrev av en
slump framme, Victor är hemma hos henne, som jag minns det har det aldrig hänt
förut, han har tidigare bara ringt sent på natten med en ljus röst, rösten han
får när han tagit droger, och beordrat henne hem till sig. Men nu är han i
hennes lägenhet, och brevet ligger där, och kontrasten blir så stor. Saga får
kuk hela tiden men ingenting annat, hon lever i ett förhållande som är väldigt
långt från feministiskt eller jämställt, det går inte att definiera, är det ens
ett förhållande när allt som finns där är liksom bottenlöst sex och i övrigt
förakt. ”Världslitteraturen rymmer otaliga olyckliga kärlekar, men det finns
oftast ett fysiskt avstånd mellan trånare och objekt. Här får vi istället en
kärleksberättelse där avståndet är lika stort fastän de ligger hud mot hud”
står det i Arbetarbladets recension.
Men det jag tänker på när jag läser
Ulf Lundells brev till Karolina Ramqvist och hotbreven som Saga får är också
detta, att jag gör samma fel som brevskrivarna i min läsning. Jag kan inte
koppla isär Saga från Karolina, och jag kan till exempel komma på mig själv att
undra hur en sådan brud (visserligen
en cool och medveten brud) kan skriva så fantastiskt, som en ny Hjalmar
Söderberg, fast för mig mer angelägen, viktigare i dag. Jag lastar mig också,
när jag läser om Saga, för att jag faktiskt tyckte lite illa om Karolina
Ramqvist på nittiotalet då jag läste hennes krönikor, och nu kan jag undra om
det just var det långa raka ljusa håret och den röda plutmunnen som fick mig
att inte ta henne på allvar. Men jag var väl också en annan då. Och det hände
något där, också med mig, i den där glipan mellan Katedralskolans anrika
korridorer och Ekeby där hotell- och resturangeleverna stod på asfaltplanen och
rökte, utväxten i vid hårrötterna, fettet som inte doldes av de stora
munkjackorna. Det var ett nedstigande och ändå inte. Jag satt i caféterian och
drack kaffe och åt vetebullar och skissade på texter till min coola
svensklärare och min alkoholiserade SO-lärare, han som tyckte att det var en bra
lösning att se mellan fingrarna när det kom till närvaroplikt och examinera
mina arbeten i stället.
Och så upptäcker jag Karolinas värld, blir
inte en del av den, men upptäcker. Jag börjar bläddra i min systers
Darlingtidningar, i ”Det morbida numret”, ”I det postmoderna numret”. Jag åker
på skrivarläger på Gotland och träffar en tjej med hennafärgat hår som fått ett
brev publicerat i Darling, något med ironisk touch om vilka färger som går ihop
i tvätten. Hon säger sådana där intressanta saker som att hon är en bög i en
kvinnas kropp, att hon och hennes pojkvän brukar skämta om det. Jag läser
Darling och övertalar min på piedestal satta svensklärare om att få göra ett
arbete om språket i Darling; jag listar nyord, företrädesvis anglicismer, från tidningen, och skriver
vrickade kommentarer om dem, författar ”förordet” på silverpapper och gör
illustrationer och klistrar in bilder, och tillägnar frankt arbetet tjejen på
skrivarlägret. Sedan skickar jag det till
Darling, vars AD Brita Zlig visserligen tycker att det är roligt,
men inte alls förstår min förfrågan om publicering.
Jag gör annat också, som att byta ut
mina litteraturlistor från politiska essäsamlingar till Diva av Monika Fagerholm, Agadir,
my love av Pamela Jaskowiak, Åsa Mobergs Simone och jag, och inte minst Per Hagmans böcker. Jag älskar Pool, ”en studie i hur perverterat
posttonårigt limboliv under ljusblå Cannes-himmel när en längtan efter
barndomens oskuld”. Om hur pojkar snortar mjöl i köket i Västergötland, flyr
till Stockholm och blir diskplockare och får snorta på riktigt, träffar modeller
och flyr vidare till Rivieran. Jag läser om transor, lyssnar på David Bowie i
sommarstugan medan jag rensar bort spindelnät, You’ve got your mother in a whirl, She’s not sure if you’re a boy or a
girl, jag lyssnar på P3 Pop med Hanna Fahl medan myggen i sommarnatten
cirklar kring mig. På hösten skriver jag en ”essä” där jag jämför David Bowie
med Gustav III, efter att ha sett Torsten Flincks pjäs om teaterkungen, jag försöker
tillämpa ett queerperspektiv efter att hittat ordet i 90-TAL:s nummer om
outsiders, jag lämnar in texten till min häftiga svensklärare som tycker om den
men rättar min felstavning av ’genetialier’.
Inte bara Bowie, det är så många band
nu: The Go-Betweens, Pulp, Jesus and Mary Chain, Red House Painters. Allt är
förändrat, jag är inte längre det där barnet som vid sexton ägde en enda skiva,
Simon & Garfunkels Bridge over troubled water. När jag inte längre går på
Katte hittar jag äntligen ord för mitt hat och min besatthet av tjejerna i
Classe Francaise, om och om igen lyssnar jag på Pulps Common People och I Spy:
”I spy a boy, I spy a girl, I spy the worst place in the world...My favourite
parks are car parks, grass is something you smoke, birds are something you
shag. Take your ‘Year in Provence’ and shove it up your arse”.
Så plötsligt slukar jag all den
populärkultur som Karolina Ramqvist och Saga är en del av. Avståndet mellan
Uppsala och huvudstaden blir plötsligt inte lika oöverstigligt, jag är mentalt
där, allt som har med Stockholm är pirrande och spännande, och när jag träffar en
annan hennatjej på ett skrivarläger, samma skrivarläger på Gotland fast en
sommar senare, får jag tillfälle att åka till Stockholm, hennes hemstad. Vi
tillbringar sommarkvällar på Chokladkoppen i Gamla stan, nittiotalet har precis
övergått i nollnolltal, och vi lyssnar i varsin snäcka i Walkmannen på En vän med en bil och Nu kan du få
mig så lätt med Håkan Hellström som Jenny tycker är så snygg, hon röker när
det är fortfarande lite coolt att röka (om man inte är white trash), och jag
tänker Nu kan du få mig så lätt, även
om jag kanske förväxlar Stockholm med henne, och skoltrötta popsnören med mediefolk
på Fashing och Darling. Jag tänker att det är min tid nu, att jag är redo, det
är nu allt börjar, det för mig solkiga nittiotalet har övergått i ett bländande
ljust tvåtusental, dit jag tar med mig alla nittiotalsreferenser från de
människor som faktiskt levde då, ’cause this is the year, this is the year it all will
happen, it’s finally here, I have been waiting all my life.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar