Du sliter ditt hår med den förbannade
självvärderingen, du Adobe Connectar med några höga höns i Stockholm, du får
frågor om din progression och genomströmning, bjuder på tårta i personalrummet
och gör high five med kollegor efter att din institution fått omdömet mycket
hög kvalitet, känner hur något brister inom dig när bedömningen istället blir bristande
kvalitet; då svär du över utvärderingssverige och googlar ENQA för att få
svart på vitt att även utvärderarna utvärderats och blivit ifrågasatta.
Eller så befinner du dig på den andra sidan och är själv en av bedömarna. Du känner dig plötsligt så vuxen, du får sitta i möten med riktiga vuxna som kan sitt ämne, som kan något så vackert som Litteratur, du sitter i rum som heter PostDoc och Magistern och på lunchen äter du libanesiskt och diskuterar 1700-skalder och den lidnerska knäppen eller resultatet av Bologna och den senaste litteraturutredningen, och sedan är det nya powerpoints och allt är mycket välstrukturerat och det byråkratiska språket är nästan lika precist som någonsins en filosofs ur den analytiska skolan. Du gillar’t!
Du förstår att du på sätt och vis är systemets fånge som alla andra därinne. Du förstår att utvärderingar och kvalitetssäkringar inte alls är okontroversiella saker, du förstår att du inte bör låta dig eggas upp av röda och gula och gröna fält och börja räkna och jämföra. Ändå är det så du måste göra, och ni i bedömargruppen för litteraturvetenskap kan stöta och blöta hur mycket ni vill, men i slutändan måste ni ändå sätta ribban någonstans. Det måste skrivas ett yttrande och texten tillåts vara lite längre och fylligare än vid de första vändorna kring 2011, men i slutändan är det ändå bara två, tre ord som verkligen kommer läsas: mycket hög kvalitet, hög kvalitet eller bristande kvalitet. En utbildning som får mycket hög kvalitet får resurser, ståålar, och en utbildning som får bristande kvalitet riskerar indraget examenstillstånd. Systemet är, som det heter, skarpt. Och även om det finns andra än Universitetskanslersämbetet (tidigare Högskoleverket) som ägnar sig åt utvärderingar är det UK-ämbetet som innehar våldsmonopolet.
Eller så befinner du dig på den andra sidan och är själv en av bedömarna. Du känner dig plötsligt så vuxen, du får sitta i möten med riktiga vuxna som kan sitt ämne, som kan något så vackert som Litteratur, du sitter i rum som heter PostDoc och Magistern och på lunchen äter du libanesiskt och diskuterar 1700-skalder och den lidnerska knäppen eller resultatet av Bologna och den senaste litteraturutredningen, och sedan är det nya powerpoints och allt är mycket välstrukturerat och det byråkratiska språket är nästan lika precist som någonsins en filosofs ur den analytiska skolan. Du gillar’t!
Du förstår att du på sätt och vis är systemets fånge som alla andra därinne. Du förstår att utvärderingar och kvalitetssäkringar inte alls är okontroversiella saker, du förstår att du inte bör låta dig eggas upp av röda och gula och gröna fält och börja räkna och jämföra. Ändå är det så du måste göra, och ni i bedömargruppen för litteraturvetenskap kan stöta och blöta hur mycket ni vill, men i slutändan måste ni ändå sätta ribban någonstans. Det måste skrivas ett yttrande och texten tillåts vara lite längre och fylligare än vid de första vändorna kring 2011, men i slutändan är det ändå bara två, tre ord som verkligen kommer läsas: mycket hög kvalitet, hög kvalitet eller bristande kvalitet. En utbildning som får mycket hög kvalitet får resurser, ståålar, och en utbildning som får bristande kvalitet riskerar indraget examenstillstånd. Systemet är, som det heter, skarpt. Och även om det finns andra än Universitetskanslersämbetet (tidigare Högskoleverket) som ägnar sig åt utvärderingar är det UK-ämbetet som innehar våldsmonopolet.
Från upptaktsmötet i mars 2012 |
På ett plan kan det tyckas
självklart. Studenter har rätt till en bra utbildning och för att ta reda på om
utbildningarna håller tillräcklig kvalitet kan man tänka sig att de självständiga
arbetena på kandidat-, magister- och masternivå skulle vara ett bra mått på
det. Det är ofta i slutet av utbildningarna dessa skrivs och det är då rimligt
att de kan bli en slags sammanfattning av vad man lärt sig; här visar man att
man kan tillämpa den inhämtade kunskapen och förhålla sig kritisk till den (i
och för sig mindre sant på yrkesutbildningar där praktiken snarare än uppsatsen
är höjdpunken). I uppsatserna bör också examensmålen, de som ska utvärderas,
realiseras. Om uppsatserna en gång godkänts av lärosätena bör de också hålla
för ytterligare en prövning, men märk
väl, inte en överprövning, då det är de olika målen som kontrolleras och inte
de enskilda uppsatserna. Det är då egendomligt och misskrediterande om det
visar sig att ett lärosäte släppt igenom uppsatser som på ett eller flera mål inte
uppnår hög kvalitet; i så fall är det väl helt rimligt att säga att
utbildningen inte är kvalitetssäkrad. Ja, på ett plan är det självklart.
På ett annat plan är det inte det. Det är också UK-ämbetet, som på
uppdrag av regeringen genomför utvärderingarna, väl medvetna om. Det är inte
uppsatserna som utvärderas, sägs det; de utgör bara (ett av) underlag(en) för
bedömningen. Vid sidan av uppsatserna ska också lärosätenas självvärderingar
vägas in, liksom det som framkommer vid platsbesök (som i de senare omgångarna
blivit platsbesök via Adobe Connect).
Det är svårt att veta vad man ska ta med i självvärderingen. |
Ändå är det uppsatserna som i slutändan fäller avgörandet. Självvärderingar och intervjuer kan komplettera och justera bilden när uppsatsunderlaget inte räcker till, men inte mer. För en bedömare är det på samma gång förståeligt som frustrerande. Förståeligt eftersom uppsatserna är det som kommer närmast den hårda faktan, det som möjligtvis går att jämföra och kvantifiera. I författandet av självvärderingarna får lärosätena ganska fria tyglar, vilket man skulle kunna se som en gest till den akademiska friheten. Men riktigt så är det inte, då de icke-mallade självvärderingarna gör att lärosätena måste ägna sig åt en gissningslek (”Vad vill HSV/ UK-ämbetet egentligen veta?”). Även om ingen gissar fel (det finns ju inget rätt) så gissar de olika och det gör det svårt, snart sagt omöjligt, att som bedömare veta vad man ska ta sikte på. På så sätt devalveras självvärderingarnas värde. De ger visserligen underlag för intervjuerna, men även där finns inbyggda svårigheter.
Medan det vid de Adobe-möten jag deltog i alltid fanns företrädare för
lärosätena att intervjua, var det mer slumpmässigt om det fanns studenter. Ibland
kom det inga alls, ibland en och ibland flera. Om företrädare för lärosätena av
naturliga skäl inte hade något intresse av att vara självkritiska kunde
studenterna vara kritiska till utbildningen. Därför upplevde jag det som att vi
fick en klarare bild av lärosätena när studentintervjuerna blev av, och
intrycket förstärktes om det var mer än en student med. Samtidigt var det
ibland svårt att veta vad man skulle göra med studentintervjuerna, eftersom vi
bara hade detta underlag vid bedömningen av vissa lärosäten.
Skevheten är delvis en följd av de svårigheter det innebär för kårerna
att rekrytera studenter. Informationen om intervjuerna kommer ut till
lärosätena med relativt kort varsel och särskilt vid undervisningsintensiva
utbildningar (naturvetenskap, teknologi) kan det vara svårt för studenterna att
få luckor i schemat. Det kan också upplevas som oklart varför man som student
ska vilja bli intervjuad. Trots att anonymiteten ska vara strikt, kan det
kännas obehagligt att, om det är det man vill, framföra kritiska synpunkter i
ett läge där man vet att man är skulle kunna vara medansvarig till ett indraget
examenstillstånd. För att citera Anders Malmberg, prorektor vid Uppsala
universitet: ”Vi brukar efterfråga de studenter som kan komma med de mest sofistikerade
kraven, men utvärderingarna leder till en önskan att få studenter som inte
sänker utbildningen.”
Då jag som studentrepresentant inte fick bedöma självständiga arbeten
lade jag desto mer kraft på att läsa självvärderingar och delta i intervjuer. När
intervjuerna fungerade kunde de åskådliggöra vad som faktiskt stod i de
svårforcerade textsjoken som självvärderingarna var. Men ändå kunde vi inte i någon
större utsträckning använda oss av dessa underlag i själva yttrandet. Det var
ibland plågsamt, särskilt som man märkte hur stor vikt lärosätena i många fall
lade vid intervjuerna. Vid ett tillfälle (vid ett lärosäte som, ska det sägas,
klarade sig bra) slogs ljudet av misstag inte av när intervjun var genomförd
och lektorerna och docenterna började genast fråga varandra ”tror ni de var
nöjda, visst gjorde vi bra ifrån oss?”. Jag kände vilken makt vi i
bedömargruppen hade och samtidigt visste jag att det de hade sagt i intervjun inte
egentligen spelade så stor roll i slutändan.
Vad som då var bra, faktiskt en lättnad, var att vi i gruppen efter att
yttrandet var färdigskrivet, träffades ytterligare en gång och diskuterade allt
det som inte hade låtit sig rymmas i bedömningen: hur litteraturvetenskapen i
landet verkar må, vilka tendenser som går att skönja, vad det innebär att så
mycket undervisning nu sker på distans... Det vi kom fram till ska sedan
resultera i en artikel och/eller en presentation på en ämneskonferens. Sådant
har också betydelse, är för att tala byråkratspråk, en av de ”dynamiska
effekter” som utvärderingen kan ha.
Hur mår litteraturvetenskapen idag? |
Men tillbaka till den hårda faktan, till det tunga underlaget, till
uppsatserna. Till det som ändå går att jämföra. Eller – gör det verkligen det? I
debatt-skriften Hets – en bok om skolan
gör Sven-Eric Liedman upp med hela den utveckling som stavas Bolognaprocess och
Public Mangement. Sedan nittiotalet har det svenska utbildningssystemet
genomgått en rad omfattande utvärderingar, med kvalitetssäkring som honnörsord.
Liedman skriver om att jämföra det ojämförbara, om omöjligheten i att mäta kvalitet. För att synliggöra detta
introducerar han begreppet pseudokvantitet
som han ställer i relation till en verklig kvantitet. Om jag till exempel säger
att jag är 165 cm så är det faktiskt det ultimata sättet att berätta hur lång
(eller kort) jag är; det ger en klarare bild av min höjd över markytan än om
jag mångordigt skulle förklara att jag sällan har problem att få plats med
benen när jag sätter mig i en biofåtölj och att jag någon generation tillbaka
skulle ha varit av medellängd. Om jag däremot säger att filmen jag såg igår var
en klar trea är det ganska tunt stoft; är det så att jag tyckte att den var
liksom jämntjock eller menar jag istället att den hade vissa starka sidor och
andra svaga, och vilka var i så fall de starka och svaga sidorna? Betyget tre
kan med fördel uttryckas med ord, även om det kräver mer utrymme. Ett sådant
filmbetyg, eller för den delen det betyg jag fick på mitt senaste pm eller den
(bristande) kvalitet min förra utbildning fick, är exempel på pseudokvantiteter.
Man mäter det omätbara, enligt Liedman.
Anteckningar från en littvetföreläsning. Kreativ kvalitet kanske. |
Uppsatsunderlaget i utvärderingarna är ett exempel på sådan
pseudo-kvantiteter; att omvandla ”kritiskt tänkande” eller ”värderingsförmåga”
till en färg eller ett omdöme är inte utan komplikationer. Än svårare är det
att ta reda på om examensmål som ”kunna kommunicera med olika grupper” och
”empatisk förmåga” tränas. Även de ivrigaste förespråkarna för
utvärderings-systemet är villiga att erkänna det. Peter Honeth, statssekreterare
i regeringen, menar till exempel att systemet är ideologiskt enkelt men
metodologiskt svårt. Nu var i och för sig inte Honeth särskilt intresserad av
att fördjupa sig i de metodologiska svårigheterna vid det anförande han höll på konferensen ”Det nya utvärderingssystemet –
hur kommer studenterna till tals?” den 20 mars i år. Istället formade sig hans
anförande till ett brandtal för att resultatfokus alltid ska gå före
processfokus i arbetet med kvalitetssäkring vid högskolor och universitet.
För honom är systemet alltså ideologiskt enkelt, men alla har inte varit
och är inte eniga med honom om det. De utvärderingar som genomfördes i början
av 2000-talet var processinriktade; man frågade hur lärosätenas kvalitetsarbete såg ut och sökte svaren genom
självvärderingar och platsbesök. Men som en följd av Bolognaprocessen och den
autonomi som högskolor och universitet skulle åtnjuta ansåg regeringen att det
var fel att blanda sig i det arbete som bedrevs på lärosätena. Istället skulle
utvärderingar endast grundas på resultat, learning outcomes. Dåvarande
Högskoleverket lade fram ett förslag som tog fasta på resultataspekten, men
samtidigt behöll en del av processtänkandet. När regeringen kastade förslaget i
soptunnan avgick ledningen för HSV i protest, och en ny tillsattes. Först
därefter kunde det utvärderingssystem vi har idag sjösättas. Den kritik som den
europeiska organisationen för kvalitetssäkring av högre utbildningar, ENQA, riktade
mot HSV förra året grundar sig just på att HSV inte har förhållit sig
självständig gentemot regeringen: ”HSV cannot be considered ’independent’, due
to the extent to which their procedures and methods, as well as overall aims
and objectives have been dictated by Government.”
Sedan 2011 har 746 examenstillstånd
prövats och av dessa har 129 fått mycket hög kvalitet, 451 hög kvalitet och 166
bristande kvalitet. Termen hög kvalitet är något missvisande, då det i
praktiken står för tillräcklig kvalitet, det vill säga den kvalitet en
utbildning måste ha för att inte få sitt examenstillstånd indraget. Utredaren
Irene Wennemo presenterade på konferensen om utvärderingssystemet den 20 mars
ett försök till en tolkning av dessa siffror och för första gången fick jag en
sammanhållen bild av vilka konsekvenser utvärderingarna kan få för landets
universitet och högskolor.
Det framkom att stora lärosätena hade påfallande slätstrukna resultat,
att de mellanstora lärosätena klarade sig något sämre och att det fanns en stor
variation bland de mindre. På några av de mellanstora lärosätena fick runt
hälften av examenstillstånden bristande kvalitet, vilket uppenbart kan få
dramatiska konsekvenser. Om inte de åtgärdsprogram som snart börjar redovisas
håller måttet kan det bli fråga om omfattande nedläggningar på ett antal orter
runt om i landet. För att få en förklaring till varför resultatet föll ut som
det gjorde hade Wennemo gått vidare och istället för lärosäten slagit ner på
vetenskapsområden. Här blev det tydligt att lärosäten där större
vetenskapsområden ingick klarade sig markant bättre, vilket också förklarade
varför några riktigt små lärosäten toppar tabellerna; de har specialiserat
sig. De som hamnat i kläm var mellanstora lärosäten som inriktat sig på att bli
universitet och då på relativt kort tid försökt täcka in ganska många
vetenskapsområden. Så medan de stora lärosätena kan klara sig, utan att direkt
briljera, hamnar de mindre i en rävsax. För att undgå nedläggning måste
examensmålen höjas och då minskar genomströmningen, vilket i sin tur leder till
mindre resurser, och följden kan bli nedläggning i alla fall, bara på ett
kanske mer ”ädelt” och utdraget sätt.
Efter denna ganska smärtsamma genomgång avslutade Wennemo med att säga
att utvärderingen uppenbart mäter något, och även om den mäter fel har den
betydelse. Hon ställde sig tveksam till om verktygen finns för att komma
tillrätta med den situation som nu många högskolor och universitet ser ut att
hamna i. Hon efterlyste en nationell strategi och ett samlat ansvar.
Universitetskanslern Lars Haikola tackade henne och sa att ”det här var
ju kontroversiellt stoff” och kastade sedan ut frågan till konferensdeltagarna
hur en nationell strategi är förenlig med kravet på autonomi för högskolorna
och universiteten.
Ytterligare en rävsax.
Du blir varse hur något som på ett
personligt plan är intressant och lärorikt, som är den bästa skolningen i
mötesteknik och intevjuteknik och nätverkande och byråkratiska ramar, också
innebär något annat. Att du är del av ett större politiskt spel, som du sällan
orkar eller ens lyckas reflektera kring, att du nu är del av en utveckling där
dina egna undervisningsglesa, oanställningsbara kurser än mer ska sättas på
undantag, att allt är brännande politiskt och varje ord laddat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar