I samhällskunskapsboken var
CD-skivan uppdelad i tårtbitar och det blev plågsamt tydligt hur stor andel av
de skyhöga 169 kronorna som gick till skivbolagen. Ändå började du köpa de där dyrgriparna en
masse. Nu i efterhand kan man misstänka att kapitalismen under det sena
1900-talet gjorde dig en ofrivillig tjänst. Att lägga ut så mycket pengar
krävde vissa överväganden, t.ex. att fånga upp vad vänner och (i ditt fall)
yngre syskon lyssnade på, utbyta blandband, lyssna på P3 Pop och betala in prenumerationsavgiften på den nystartade Sonic. Sedan var det dags att göra sig hemmastadd på
biblioteket eller på den numera nedlagda skivbutiken Musikörat. Du bläddrade
bland de efter genre och alfabetisk ordning sorterade albumen, gjorde ett urval
och bad den halvskumma hästsvanskillen att plocka fram de skivor du övervägde
att införskaffa. Som en fullgod Nick Hornby-karaktär stod du sedan där med de stora
hörlurarna över öronen och försökte hamna i rätt känsloläge för att kunna göra
en kvalificerad bedömning - var det dags att slå till?!
Lyckokast, felbedömningar om
vartannat – ibland var det inte uppenbart förrän du lyssnat in
dig om skivan var något att ha – de bästa skivorna, var det sagt, skulle växa med varje lyssning. Det krävdes en medveten närvaro (innan uttrycket ens var
uppfunnet) och att tjuvkika på texten samtidigt som musiken
spelades var en synd, N.B. Please
don’t read the lyrics whilst listening to the music, som det stod i Pulps
backkataloger. Budskapet underströks genom att de oöverträffade
texterna skrevs ut orimligt komprimerat (utan tillstymmelse till styckeindelning) ... att
ta en skiva i besittning skulle vara en konst i sig.
Different Class, Pulp |
Och nej – det här handlar inte
om en gnällig musiknörd som nostalgiskt ser tillbaka på sitt
popkulturella uppvaknande. Snarare är det en text om en hopplös längtan tillbaka till ett tidigare känslomässigt tillfredsställande konsumtions- och umgängesmönster. Du som längtar saknar egentligt gehör och är på det hela taget tondöv (bevis: klarar aldrig att identifiera de
instrumentalt insprängda musikslingorna i På spåret). Och dina mer
initierade musikaliska referenser är begränsade till en kort period kring
millenieskriftet, vilket dock även inkluderar de centrala
retroinfluenserna för musikerna och musikjournalisterna vid denna tid (läs: Bob
Dylan, Nina Simone, Tom Waits). Innan dess lyssnade du över huvud taget inte på
populärmusik, eftersom det var förflackad ungdomskultur, och som
icke-förflackad ungdom ville du inte befatta dig med sådant.
Din musiksmak av idag är i mångt och mycket en skrivbordsprodukt, formad just av
musikjournalister, i synnerhet han som har en spalt i DN på fredagar och som du
nu ska försöka avhålla dig från att (i allt för hög grad) blanda in här. I så motto har ditt musiköra
inte utvecklats i samma takt som din känsla för egocentrerad popjournalistik.
Sonic när det begav sig |
Vad är då förklaringen till
att ditt musiklyssnande stagnerat? Om vi bortser från utvecklingspsykologiska hugskott som att tjugoåringar är känslomässigt mer lättpåverkade än trettioåringar och neuro-psykiatriska förklaringsmodeller som att stämningsstabiliserande
medicin kan göra en avtrubbad (eller i alla fall inte hypersensitiv) – så heter
det kusligaste spöket Spotify. För vad har egentligen Spotify gjort med ditt
musiklyssnande? Och snälla säger nu
någon – kom inte dragande med hipsterflugan från 2011 och håna Spotifys ibland
något missvisande rekommendationer utifrån tidigare lyssningar. Även om du störs
av påminnelser om att du inte lyssnat på Take on me på ett tag (under
en period överkonsumerade du den gamla norska megahiten och vill inte för jämnan bli påmind om
det) kan du inte sticka under stol med att ”related artist” är en källa till
nya tips. Varför ska du då ondgöra dig över en musiktjänst som avsevärt minskar
hålet i plånboken för dig och dina medmänniskor?
- För att Skivan har försvunnit (Artefakten! vill den 21-åriga pojken inom dig utropa). Det där
paketet som rymde så mycket förväntningar. Utformningen av backkatalogerna, titlarna, de
utskrivna låttexterna som underlättade eftersom din engelska
hörförståelse var – och är – rudimentär. Idag lyssnar du inte längre på skivor,
endast på enskilda låtar och på spellistor (”slöcountry” som inkluderar allt
som inte är upptempo, ”allasjungerpåsvenska”, ”hiphopish” och några mer
genomtänkta temalistor – som blandband utan mottagare). Och när någon ber dig
lista dina tio bästa album (ja, du fick frågan igår) kommer du inte på
titeln på ett enda viktigt album släppt efter 2004. Men när du tar sats för
att bli semioffentlig med din 10-i-topp-lista vill du ta tillfället i
akt och visa att du inte har stannat kvar i ett evigt Belle & Sebastande à 2001.
Du väljer att något lite åsidosätta påpekanden om att albumen inte behöver
vara creddiga eller rätt, att de måste ha blivit en integrerad del av din personlighet ("stayed with you") och att du ska välja snabbt och spontant. Nej, om du är helt ärlig blir det ett uppenbar markering - i otakt med tiden, i paritet med den äldre släktingen som anser att bra skönlitteratur inte skrivits efter Den unge Werthers lidanden. Så vill du inte ha det.
Då du lyssnat på inte
bara på en utan flera låtar av Lana Del Rey och Bright Eyes det senaste året,
och detta vid upprepade tillfällen, är en rimlig tolkning att du värdesätter
deras album. Den icke-namngivna musikjournalisten håller tryggt nog också
– som av en slump! – Lana Del Rey högt, så du har fått en fängslande
bakgrundshistoria serverad som, låt gå, ersätter albumkännedomen
(fake-trailer-trash-femme-fatale). Resultatet blir att du efter några sökningar
hittat titlarna och låter Lana Del Reys ”Born To Die” (2012) och Bright Eyes ”I’m Wide
Awake, It’s Morning” (2005) segla in på listan över de tio mest betydelsefulla albumen
någonsin. De knuffar helt fräckt undan tummade album som du kan
låtordning på, minns första mötet med, vilka stycken från dem du valde
till det och det blandbandet, efter det och det mycket noggranna övervägandet. Med
detta inte sagt att det är något fel på de låtar du lyssnat på av Lana Del Rey
och Bright Eyes, tvärtom – men deras album bör inte ha något på din lista att
göra. För att de kom till efter Album-eran.
Nu borde en uppenbar tanke
vara att du ska ta dig i kragen och helt sonika återta kontrollen över ditt
musiklyssnande. Då bör du ha i åtanke att du hittar Spotify, som allt annat, på
datorn. Och just därför, för att Spotify inte får vara ensam på täppan, lyckas musiken inte
överrösta stimuli från andra källor. Därför är du ofta mer fokuserad
på andra sinnliga intryck, såsom uppdateringar som du ibland kommer på dig med
att oupphörligen scrolla tillbaka till. Ta den där nyårs-hälsningen från
bröderna som intog precis samma poser och
gjorde samma småbarnsminer på fotot nu som de gjorde på babyfotot från sent åttiotal. ”190 likes på två timmar, om de gör den offentlig kan den
bli viral på riktigt” tänker du imponerat alltmedan Iris DeMent tonar ut och
du aldrig orkar ta reda på om hennes album – som hette vad? – var något att ha.
Blandband! Detta vill jag göra om. |
Att lära sig att hantera Spotify kan lämpligen ske genom att inse att ljudet inte blir avsevärt sämre om du avlägsnar dig ett par meter från datorn, och att du tar dig samman och undviker att sitta bänkad med
blixtrande blåljus i ögonen till sent på natten.
Kommen så långt är du redo för steg 2: att knyta musikaliska
kontakter som är yngre än fyrtio år och som inte ägnat mer än 200 sidor i
kröniketext åt att beskriva sitt förhållande till Motown. Du bör begränsa
kontakten med denna tärande personlighetstyp, då det leder till en osund relation där
den ena parten (du) uppmärksammar den andra långt mer än vad den bryr sig om
dig. I stället ska du använda ett beprövat koncept.
År 2014 blir året du återupptäcker
blandbandet och delar glädjen med nära och kära och bekanta (men inte med alla
på en gång). Hur detta konkret ska gå till vet du inte i dagsläget, eftersom
kassetter idag inte står högt i kurs, och du själv inte känner till hur
spellistor kan bli något personligt som en människa ger till en annan, utan
störande mellanhänder. Du vet inte heller om det finns sekter eller mer lösa sammanslutningar av folk, som träffas och lyssnar och lyssnar in
sig och lyssnar igen, utan att nödvändigtvis dansa eller trängas i ett
konserthav. Antingen är detta en utopi - eller så har du missat något som pågår
runt omkring dig i detta nu; är det så lyckligt ställt vill du hemskt gärna få lösenordet, eller ännu hellre, gatuadressen dit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar